Produkcja zwierzęca

  1. Start
  2. Metody mitygacji i sekwestracji
  3. Produkcja zwierzęca
  4. Przechowywanie nawozów naturalnych
  5. Praktyka nr 33. Szybkie usuwanie gnojowicy z budynków inwentarskich

Praktyka nr 33. Szybkie usuwanie gnojowicy z budynków inwentarskich

Opis praktyki

Pierwszy typ polega na kilkukrotnym usuwaniu gnojowicy w ciągu dnia z części podrusztowej w budynku inwentarskim dla świń do zbiornika gnojowicowego będącego na zewnątrz budynku. Nie we wszystkich systemach jest to niestety możliwe. Przykladowo w systemie wannowym (vacu system), musi nastąpić wcześniejsze, minimalne napelnienie się zbiornika podrusztowego, aby uzyskać możliwość spływu w instalacji odprowadzającej. Dla bydła praktyka polega na kilkukrotnym zgarnięciu odchodów z korytarza gnojowo-spacerowego. Jako czynniki wpływające na redukcję wymienia się obniżenie temperatury, redukcję powierzchni parowania/emisji, a także ograniczone mieszanie się starej i nowej frakcji gnojowicy.

Potencjał redukcyjny GHG

40%, 141,94 kg CO2 eq./szt./rok dla krów, 58,78 kg CO2 eq./szt./rok dla świń.

Ocena potencjału redukcyjnego GHG

4.

Koszty wdrożenia

Bezkosztowo.

Możliwość aplikacji

Powszechna w nowych systemach bezściełowych. Problematyczna w starszych budynkach, niewyposażonych w integralny i zautomatyzowany system usuwania.

Konsekwencje wdrożenia

Poprawa mikroklimatu pomieszczeń i dobrostanu zwierząt. Brak konsekwencji dla innych gałęzi gospodarki.

Możliwość szacowania

Trudna z punktu widzenia kontroli stosowania praktyki. Taka ocena wynika z faktu, iż praktyka jest czynnością, której stosowanie nie pozostawia w żadnej dokumentacji widocznych śladów. Oprócz deklaracji hodowcy nie ma innej metody weryfikacji stosowania praktyki. Niemniej w sposób bardzo ogólny można dokonać wyliczeń z danych o liczbie zwierząt utrzymywanych w ten sposób a oichidzących z ARiMR. Aktualnie brak możliwości ujęcia efektu redukcyjnego w metodologii IPCC.

Sposób wdrożenia i promocji

Wprowadzenie obowiązku szybkiego usuwania gnojowicy w ustawie o nawozach i nawożeniu, programie działań do dyrektywy azotanowej oraz BAT, czy NEC. Aktualnie brak podobnych praktyk w działaniach PROW lub przepisach.

Drugi typ polega na zastosowaniu robota do czyszczenia podłóg szczelinowych. W przedniej części posiada on zgarniaki, które wpychają resztki odchodów zwierzęcych między szczeliny betonowej posadzki korytarza gnojowego wprost do podziemnych kanałów magazynujących. Robot napędzany jest energią elektryczną z wbudowanych akumulatorów, a ich ładowanie następuje pomiędzy cyklami pracy, w stacji dokującej. Opcjonalnie może być on wyposażony w zbiornik wody umożliwiający czyszczenie „na mokro”.

Potencjał redukcyjny GHG

CH4 o 2% i N2O o 1%.

Ocena potencjału redukcyjnego GHG

2 – dla CH4 i N2O.

Koszty wdrożenia

Koszty inwestycyjne – 240 brutto·stanowisko produkcyjne-1, koszty operacyjne – 4 zł brutto·stanowisko produkcyjne-1·rok-1, brak wpływu na wydajność/produkcyjność, koszty utraconych możliwości – 0 zł.

Możliwość aplikacji

0,5. Przewidywana liczba gospodarstw mogących wdrożyć praktykę do 2020 roku wynosi 15% (25% pogłowia).

Konsekwencje wdrożenia

Zastosowanie robotów do czyszczenie podłóg szczelinowych może chwilowo zwiększać stężenie amoniaku, jednak zjawisko to ma charakter krótkotrwały i nie powoduje wzrostu emisji tego gazu z budynku. Dodatkowo podczas wdrażania rozwiązania w budynkach już istniejących, pojawienie się robota może powodować stres u hodowanych zwierząt. Warunki podwyższonego stresu mogą utrzymywać się przez kilka dni. Dodatkowo czyszczenie podłóg zmniejsza ich wilgotność, co pozytywnie wpływa na zdrowotność racic.

Możliwość szacowania

W przypadku inwestycji finansowanych lub współfinansowanych z budżetu zadaniowego państwa oraz budżetu UE na podstawie danych zbieranych przez ARiMR. Dla inwestycji finansowanych ze środków własnych inwestora jedynie na podstawie danych uzyskanych od producentów i importerów montowanych urządzeń lub wdrażanych technologii., brak możliwości uwzględnienia w metodologii KASHUE.

Sposób wdrożenia i promocji

PROW: „Transfer wiedzy i działalność informacyjna”, „Inwestycje w środki trwałe”, „ Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne”. Rozwiązanie to wpisuje się w „Strategię zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata 2012- 2020”, cel – ochrona środowiska i adaptacja do zmian klimatu na obszarach wiejskich, co związane jest z adaptacją rolnictwa i rybactwa do zmian klimatu oraz ich udziałem w przeciwdziałaniu tym zmianom. Działania objęte strategią mogą być finansowane z budżetu zadaniowego państwa oraz budżetu UE w ramach Wspólnej Polityki Rolnej i Polityki Spójności.